Chipmeister Dieselpower

Roetfilter (DPF) verwijderen

Chipmeister Nederland kan er ook voor zorgen dat uw roetfilter softwarematig wordt verwijderd uit het motormanagement.
Dit is een mogelijkheid wanneer uw roetfilter defect is geraakt en u deze niet wilt vervangen vanwege de (steeds terugkerende) hoge reparatiekosten.

Alle moderne auto’s met dieselmotor zijn voorzien van een roetfliter of DPF (Diesel Particulate Filter). Deze filtert de roetdeeltjes uit de uitlaatgassen.
Wanneer het roetfilter verzadigd is geraakt, dient het geregenereerd te worden. Het regenereren gebeurt middels verhoogde en verlaatte brandstofinspuiting waardoor de temperatuur van het keramische roetfilter in het uitlaatsysteem zeer hoog oploopt tot boven de 700 graden Celsius. Dit regenereren gebeurt normaliter na enkele honderden kilometers rijden en kan slechts geschieden bij volledig opgewarmde motor tijdens een langere rit in deellast rijden.
Het regenereren van het roetfilter kan slechts een beperkt aantal keren (enkele honderden keren) plaatsvinden en dan is het roetfilter definitief verstopt door as en andere vaste deeltjes uit de uitlaatgassen.
Ook wanneer voornamelijk kortere ritten worden gemaakt en het roetfilter niet de gelegenheid krijgt volledig te regenereren, kunnen er problemen (definitieve verstoppingen) ontstaan.
De drukverschilsensoren registreren een te groot drukverschil , het roetfilter-storingslampje in het instrumentenpaneel gaat branden en slechts een verminderd motorvermogen is nog beschikbaar (noodloopprogramma).
De dealer kan dan proberen het probleem te verhelpen door een ‘gedwongen’ regeneratie met de diagnose-apparatuur, maar eenmaal houdt het op. Het roetfilter is definitief defect en een dure reparatie van vele honderden tot enkele duizenden Euro’s is noodzakelijk….
…of u laat het roetfilter inwendig leegmaken (verwijderen keramisch monoliet) en de motormanagementsoftware door ons aanpassen zodat het ontbrekende roetfilter niet meer wordt herkend. Regeneratie is dan nooit meer nodig en er zullen geen storingen of afnames in het beschikbare motorvermogen meer optreden.

Het verwijderen van het roetfilter levert sowieso een extra vermogenswinst op voor uw auto en het brandstofverbruik zal, bij een ongewijzigde rijstijl, zo’n 6 tot 10 % dalen.

Bij een roetmeting tijdens de APK zal een ‘leeggemaakt’ roetfilter geen probleem opleveren omdat de emissiewaarden binnen de wettelijke normen blijft.

Let op dat de drukverschilsensoren vóór en na het roetfilter wel gemonteerd en aangesloten dienen te blijven nadat het roetfilter is ‘leeggemaakt’!