Chipmeister Dieselpower

Terug

Rijervaring BMW 320d E90

Rijervaring BMW 320d E90

BMW 320 Diesel
standaard
Tuned
     
aantal cilinders 4        
kleppen per cilinder 4        
cilinderinhoud 1951 cm 3        
           
compressieverh. 18,0:1        
max. vermogen 120 kW (163 pk)
146 kW (198 pk)
 
  4000tpm
4150tpm
     
max. koppel 340 Nm
410 Nm
     
  2000tpm
2000tpm
   
brandstofsysteem directe inspuiting        
klepbediening dohc        
turbo ja, met intercooler        
katalysator roetfilter

Hoeveel meer 'Freude am Fahren' krijg je van 26kW / 35PK meer vermogen en 70Nm meer koppel? Geloof me: héél veel meer!

Mijn vorige auto was een door Abt gechipte A4 Avant 1.8T. Daarvoor reed ik een A4 Avant 1.9tdi die door Oettinger van chiptuning was voorzien en daarvoor een Alfa 166 2.4jtd, met chiptuning door Savali. Na mijn eerste positieve ervaring met chiptuning, hou ik bij de keuze van een nieuwe auto altijd rekening met het feit dat je voor een relatief laag bedrag veel meer auto(motor) kunt krijgen. De extra euro's voor het alternatief, een zwaardere 4-cilinder of een 6-cilinder, stop ik liever in extra opties.

Met de nodige kilometers achter de rug kan ik melden dat chiptuning in al deze auto's de investering meer dan waard is geweest, alleen voelde de wijziging in het motormanagement in geen van deze auto's zo goed aan als in de BMW. In de standaard 320D moet je relatief veel schakelen om al het vermogen maximaal

 

aan te spreken: alles speelt zich af tussen de 2000 en 4000 tpm en boven de 4000 tpm voel je de krachten duidelijk afnemen. Mét chiptuning is dat echt anders: je rijdt in de 5e versnelling 80 km/u bij 2000 tpm en voelt bij het intrappen van het gaspedaal een drang voorwaarts die niet op lijkt te houden. Bij 4200 tpm zit je nog op het maximale koppel van de standaard versie en dat voel je. Even doorschakelen naar de 6e versnelling en de duw in de rug gaat verder. Trouwens even terug naar de 3e versnelling bij 80 km/u voor een snelle inhaalmanoeuvre voelt ook heel indrukwekkend. 

Topsnelheid en acceleratie heb ik nog niet getest, maar dat vind ik ook niet zo belangrijk. Juist de toegenomen trekkracht maakt van de standaard 320D een bijzonder exemplaar. Wat dat betreft hoop ik dat niet te veel 320D rijders mijn voorbeeld zullen volgen. Wie dat wel doet kan ik van harte aanbevelen te kiezen voor Chipmeister.

Vanaf het eerste contact voel je dat je je auto in handen geeft van mensen die achter hun product en service staan. Ook al omdat men de optionele garantieverzekering zonder kleine lettertjes aanbiedt. Ik heb gekozen voor de 3-jarige garantieverzekering. Een extra gevoel van zekerheid, omdat de BMW-dealer geen chiptuning aanbiedt en dus verhaal zal gaan halen in geval van schade aan motor, versnellingsbak, aandrijfassen, onderstel en de elektrische installatie. Maar schade door chiptuning heb ik nog nooit gehad en wanneer je met beleid de extra PK's en Nm's aanspreekt denk ik dat ik deze ook nooit zal hoeven te melden.

Dick Nieuwenhuis