Chipmeister Dieselpower

Geschiedenis Chipmeister Nederland


Geert -2008-thumbOp 9-jarige leeftijd kocht Geert zijn eerste Solex-motortje voor 5 gulden. Zijn ouders dachten: “laat hem maar, dat wordt niks”, maar een half uur later had hij het motortje op het voorwiel van zijn fiets gemonteerd en reed er mee over straat.

Tussen zijn 9e en 12e levensjaar kocht hij brommers op, repareerde ze, om ze vervolgens weer te verkopen. Op zijn 13e had hij op een gegeven moment zo`n 40 brommers in de garage van zijn vader staan. De auto en de caravan van zijn ouders pasten er niet meer in en stonden buiten.

Op 11-jarige leeftijd kocht hij zijn eerste motorfiets voor op de weg, en toen hij 13 was deed hij aan motorcross en op 15-jarige leeftijd had hij zijn eerste auto.

Regelmatig had Geert de politie achter zich aan, omdat hij zonder rijbewijs met een motorvoertuig op de openbare weg (vooral zandwegen buiten de bebouwde kom) reed.

Na zijn studie aan de MTS en de HTS in Apeldoorn ging Geert werken bij de importeur van Volkswagen en Audi, Pon`s Automobielhandel B.V. in Leusden. Hier heeft hij ruim 12 jaar gewerkt. Hij was daar verantwoordelijk voor de technische ondersteuning van alle VW- en Audi-dealers in Nederland. Tevens was hij verantwoordelijk voor de productkwaliteit van Volkswagen en Audi en rapporteerde rechtstreeks aan de fabrieken in Duitsland.

Toen motorelektronica bij dieselmotoren nog niet aan de orde was, optimaliseerde Geert deze mechanisch. Het was zijn hobby om meer koppel (trekkracht) en vermogen uit de dieselmotoren te halen. Er werden grotere turbo's, intercoolers en oliekoelers gemonteerd en brandstofpompen werden mechanisch geoptimaliseerd. De 'mechanische' driedimensionale kenvelden van deze brandstofpompen werden aangepast aan de hogere turbodrukken en betere 'vulling'.
Uit een 1,9 turbodieselmotor van Volkswagen met standaard 55 kW (75 pk) haalde Geert op deze manier zo'n 92 kW (125 pk)! Deze motoren bleken op deze manier ook nog gemakkelijk 300.000 km te kunnen draaien zonder problemen.

Toen de dieselelektronica zijn intrede deed, ging Geert zich bezighouden met softwarematige optimalisatie van het motormanagement en in het jaar 2000 is Geert zijn eigen bedrijf in chiptuning begonnen. In het begin onder de naam "Wetterauer Nederland BV" en vanaf oktober 2004 werd dat "Chipmeister Nederland BV".

Sandra -2008-thumbSamen met zijn assistente Sandra, een Duitse programmeur/ontwikkelaar en zijn partner Wilma is Chipmeister Nederland uniek met een ongeëvenaarde prijs-/kwaliteitsverhouding. Kwalitatief bevindt Chipmeister zich in het topsegment en qua prijs bevindt het bedrijf zich in het middensegment op de tuningmarkt.
Chipmeister Nederland streeft naar 100% klanttevredenheid en geeft naats 36 maanden garantie op de geleverde hardware en software een ‘niet-tevreden-geld-terug-garantie’ van 30 dagen. Ook in service blinkt het bedrijf uit. Mocht er zich een probleem voordoen bij een door Chipmeister getunede auto dan wordt er alles aan gedaan om dit te verhelpen.
Het grootste deel van het klantenbestand bestaat dan ook uit ‘vaste klanten’. Chipmeister Nederland is u graag van dienst!

‘Goedkope’ chiptuners.

Toen Chipmeister Nederland in het jaar 2000 begon, kon je de tuningsbedrijven in Nederland op één hand tellen. Nu zijn dat er enkele honderden!
Helaas zijn er de laatste jaren vele ‘goedkope chiptuners’ op de markt gekomen, die, zonder echt te weten wat ze doen, de software van motormanagementsystemen aanpassen. Ze hebben een ‘trucje’ geleerd en kunnen de software vrij eenvoudig uitlezen en terugschrijven dankzij de moderne apparatuur, die dat mogelijk maakt. Zij passen een minimaal aantal kenvelden aan en schakelen soms belangrijke beveiligingen uit die bescherming bieden aan de motor en de rest van de aandrijflijn. Meestal wordt er echter ingekochte software, van zeer matige kwaliteit, in uw motormanagement geschreven.
Het verantwoord chiptunen van auto’s met behoud van levensduur (ook van het roetfilter), comfort en lage uitlaatgas-emissies is echter een complex proces wat niet eenvoudig is te leren. De technische ontwikkelingen van het motormanagement volgen elkaar in een razend tempo op als gevolg van de steeds strengere emissie-eisen. Wij staan continu in verbinding met de beste chiptuners in geheel Europa om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van motorelektronica en chiptuning te volgen. Binnen ons Europawijde netwerk hebben we een enorme hoeveelheid vakkennis en ervaring en blijven we qua kennis ‘up to date’. Zodoende kunnen wij chiptuningsets van topklasse leveren, die zowel op de vermogenstestbank als in de praktijk uitvoerig zijn getest. En dat alles voor een redelijke prijs omdat we de ‘overheadkosten’ laag houden.

Wij zijn ervan overtuigd, dat er in de gehele Benelux geen tuningsbedrijf is met een betere prijs-/kwaliteits-verhouding! Onze klanten moeten tevreden zijn. Die eis stellen wij onszelf!
De meeste goedkopere tuningsbedrijven leveren meestal tuningsets, die echt van mindere kwaliteit zijn. Deugdelijke tests zijn dan niet uitgevoerd en gegevens omtrent de mechanische en thermische belasting van de motor en de rest van de aandrijflijn zijn niet bekend bij hen. Deze manier van chiptunen kan tot ernstige schade aan uw auto leiden, ook pas na enkele tienduizenden kilometers!

‘Goedkope’ tuningboxen.

Net als in de chiptuning (softwarematige optimalisatie) heb je ook leveranciers van ‘goedkope’ tuningboxen.
Soms inwendig niet meer dan enkele (variabele) weerstanden. Hiermee wordt slechts de ingespoten hoeveelheid brandstof iets verhoogd. Meestal niet voorzien van waterdichte stekkerverbindingen. Aan de tuningbox zit vaak een goedkope stekker die slechts bedoelt is voor gebruik aan een PC die in huis staat en absoluut niet geschikt is voor gebruik in de motorruimte van een auto waar het flink ‘waterstormd’ als u met 120 km/u. door de regen rijdt.
Dergelijke goedkope tuningboxen leiden vaak tot onregelmatig stationair lopen van de motor en (ernstige) storingen op de korte en/of lange termijn.
Meestal wordt alleen de hoeveelheid in te spuiten brandstof aangepast en niet de hoeveelheid aangezogen lucht. Daarmee kan de brandstof-/lucht-verhouding verstoord raken wat bij oudere voertuigen tot overmatig roeten kan leiden en bij nieuwere voertuigen, met roetfilter, tot kostbare defecten op de langere termijn.
Chipmeister Nederland levert de beste tuningboxen, welke geheel waterdicht zijn.
Als enige aanbieder in Nederland levert Chipmeister Nederland tuningboxen die alle zijn voorzien van een TüV- en e1-certificaat.