Chipmeister Dieselpower

Chiptuning (softwarematige optimalisatie)

Car 1-originalWat is echte chiptuning (powertuning of ecotuning) en wat brengt dat met zich mee?

Alle motoren in moderne auto's worden door een computer (motormanagement, regelapparaat of ECU) aangestuurd. Deze regelt continu o.a. de ingespoten hoeveelheid brandstof, het inspuitbegin, de turbodruk en het ontstekingstijdstip (benzinemotor).

Ook zijn er allerlei softwarematige begrenzers ingebouwd. Sommige om de motor en de rest van de aandrijflijn te beschermen, andere om het onderscheid te maken met andere (sterkere) motorversies die op dezelfde basis zijn gebouwd of soms zelfs geheel identiek zijn!
Tijdens onze chiptuning optimaliseren we o.a. de complexe software van het motormanagement (kenvelden). Daardoor worden de actuatoren (aan te sturen componenten) anders bediend en ‘gedraagt’ de motor zich ineens heel anders. De actuatoren worden aangestuurd afhankelijk van vele parameters (gemeten sensorwaarden). Ook worden een aantal softwarematige begrenzers aangepast. Wij doen dat alles binnen de grenzen van wat mechanisch en thermisch verantwoord is. Bij de ontwikkeling van onze software wordt dan ook uitvoerig gemeten en getest. Zonder dat laatste kan er onmogelijk optimaal worden getuned en kan de levensduur van de vele componenten in de aandrijflijn in gevaar komen. Ook de uitlaatgasemissies dienen gewaarborgd te blijven.
Bij een slecht uitgevoerde tuning kan het zijn dat b.v. het roetfilter of de turbolader het begeven, ook soms pas na tienduizenden kilometers. Wij willen dat voorkomen.

Wij stemmen alle parameters opnieuw, maar dan meer ideaal, op elkaar af. Er wordt dus met onze chiptuning een betere balans gevonden in het prestatieverloop van de motor op een gecontroleerde manier. Deze aanpassing, onze chiptuning, is ook altijd naderhand terug te zetten naar de originele setting zonder sporen achter te laten.

Dit alles resulteert bij motoren met turbo of een andere vorm van laaddrukvulling in een prestatieverbetering van 20% tot 40%. Dus koppel (trekkracht) en vermogen (topsnelheid) nemen heel goed merkbaar toe na onze chiptuning. Bij atmosferische motoren (zonder turbo) is de winst in koppel en vermogen bij onze chiptuning zo'n 10 tot 12%. Hierdoor kan de auto sneller optrekken (accelereren) en wordt de topsnelheid verhoogd. Bij een ongewijzigde rijstijl kan het brandstofverbruik 6% tot 10% afnemen omdat door onze chiptuning het rendement van de motor wordt verhoogd. Het specifieke brandstofverbruik wordt lager. De motor wordt sowieso levendiger en reageert sneller op gaspedaalbewegingen.
De driveability blijft altijd minimaal behouden na onze chiptuning (ook bij onze ecotuning), maar wordt meestal beter. De auto kan meer 'schakellui' gereden worden.